Ville Kolppanen lataa autoaan kotona – jopa tuhansien eurojen vuosisäästöt

27.11.2020
Ville Kolppanen lataa autoaan kotona – jopa tuhansien eurojen vuosisäästöt

Ilveksen maalivahti Ville Kolppanen päivitti autonsa tälle vuosikymmenelle huhtikuun alussa. Siitä lähtien Kolppanen on ajanut pääsääntöisesti sähköllä ja säästänyt satoja euroja kuukaudessa. Latauslaitteen hankinta oli itsestäänselvyys turvallisuutta arvostavalle kiekkoilijalle, ja laitteen hankinta onnistui helposti autoliikkeen suositeltua DEFA:n latausasemaa.

Ladattavat autot ovat tulleet markkinoille jäädäkseen. EU:n tiukentuneet linjaukset autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista ovat vauhdittaneet akkuteknologian kehittymistä ja erityisesti hybridiautojen kasvu on viime vuosina ollut ripeää.

– Auto- ja akkuteknologia on mennyt kovaa kyytiä eteenpäin. Siinä missä pari vuotta sitten sähköllä kulki 12–20 kilometriä yhteen menoon, nyt pääsee jo 40–60 kilometriä. Parin vuoden kuluttua ollaan todennäköisesti jo sadassa kilometrissä, asiaan perehtynyt Kolppanen ennustaa.

Kolppanen päivitti autonsa Ford Kuga -hybridiin tämän vuoden huhtikuussa. Päätöksen taustalla oli puhdas matematiikka.

– Laskeskelin, että ajoneuvovero on ladattavassa autossa selkeästi halvempi ja meidän perusarjessamme etäisyydet ovat sellaisia, että pääsemme kulkemaan kaikki matkat sähköllä. Jäähallille on pari kilometriä ja mökillekin vain 25. Sitten vähän googletin, mitä auton lataaminen maksaa, ja puhtaalla matematiikalla totesin ladattavan auton vuositasolla huomattavasti edullisemmaksi, Kolppanen kertoo.

Huhtikuusta marraskuuhun sähköllä ajettuja kilometrejä on kertynyt jo yli 10 000.

– Yhteensä uudella autolla on ajettu 15 000 kilometriä, ja näistä 12 000 on menty sähköllä. Kesällä autollani pääsee kulkemaan 60 kilometriä yhdellä latauksella, viileämmälläkin säällä nelisenkymmentä. Säästöä sähköllä ajetuista kilometreistä on nopeasti laskettuna kertynyt noin 1600 euroa, Kolppanen iloitsee.

– Sähköauton lataaminen tuo meille kuukaudessa sähkölaskuun lisää 25 euroa, jos autoa lataa päivittäin kotona. Vastaavasti jos kulkisimme pelkästään bensalla, kuukausittaiset kustannukset pyörisivät 300 euron kieppeillä. Nykyisin tankkaamme auton kerran kuussa ja muuten kuljemme sähköllä. Näin säästämme parisataa kuussa, Kolppanen täsmentää.

Taloudellisuuden rinnalla hybridiauton valinnassa painoivat ekologisuus ja käyttömukavuus.

– Ajomukavuus on ihan omaa luokkaansa. Moottoritiellä ei tarvitse juurikaan kaasua painaa, että pääsee ohi, eikä radion tarvitse pauhata täysillä, kun auto on niin hiljainen, Kolppanen kiittelee mukavaa kyytiä.

Kolppanen seisookin vahvasti ladattavan auton takana.

– Olen ollut hybridiin todella tyytyväinen, voin suositella tätä ihan jokaiselle. Tulevaisuudessa säästöt tulevat mitä todennäköisemmin olemaan vieläkin suuremmat, Kolppanen juttelee.

– Uskon Suomen olosuhteissa enemmän nimenomaan hybridiin kuin puhtaaseen sähköautoon. Meillä etäisyydet ovat kuitenkin sen verran pidemmät, että näen järkevänä sen, ettei tarvitse olla täysin riippuvainen latausasemista tien päällä ollessaan, kiekkoilija lisää.


Latausasemaan investointi toi vapautta ja nopeutta

Kolppanen lataa autoansa omalla pihallansa, omalla latausasemallansa. Latausaseman valinnassa kiekkoilija luotti pohjoismaiseen markkinajohtajaan, jonka sai kätevästi ostettua auton mukana autoliikkeestä.

– DEFA oli autoliikkeen suositus, ja se osoittautuikin loistavaksi valinnaksi. Yhteydenottooni vastattiin välittömästi, ja palvelualttius teki vaikutuksen. Sain erittäin helpon ja hyvän vehkeen ammattitaitoisesti asennettuna, Kolppanen kehuu.

Yli 50 000 latausasemaa asentaneelta DEFA:lta asennus Kolppasen normaalia haastavampaan asennusympäristöön sujui ongelmitta.

– Asumme paritalossa, eikä talon seinään ollut mahdollista kiinnittää latausasemaa. DEFA sai asennettua latausaseman nätin näköiseksi parkkipaikalla olevaan pieneen kivimuuriin, Kolppanen kiittelee.

Autojen lataukseen perehdyttyään Kolppaselle oli selvää, että hän hankkii oman latausaseman.

– Moni lataa autoa suoraan pistorasiasta, mutta selvittelin asiaa ja kävi ilmi, ettei se ole suositeltavaa. Auton lataus nimittäin kuormittaa pistorasiaa, joka voi jatkuvan latauskäytön seurauksena sulaa. Lisäksi suoraan pistorasiasta lataaminen on todella hidasta, Kolppanen perustelee.

– Latausasemalla auton akku on täynnä parissa tunnissa, pistorasialta sama toimenpide vie noin kahdeksan tuntia, kiekkoilija tarkentaa.

Latausasema on suunniteltu kestämään jatkuvaa suurta tehoa, ja on siksi turvallisempi.

– Lisäksi maksan vain käyttämästäni sähköstä. Jos lähdemme esimerkiksi mökille, latausaseman saa kytkettyä pois päältä, etteivät ulkopuoliset pääse käyttämään sitä, Kolppanen kertoo.

***

Kaupallinen yhteistyö: DEFA


---
Julkaisija: Aija Saha